Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

torsdag 15. august 2013

LCHF er ingen religion!


Det har på senere vært en debatt i svenske aviser om lavkarbo og andre dietter, og på senere tid har den svenske vitenskapsjournalisten Ann Fernholm engasjert seg i debatten. Hun har en doktorgrad i molekylær bioteknikk, har har arbeidet som vitenskapsjournalist sedan 2001. Hun har skrevet boken Ett sötare blod , en bok som jeg planerer å lese i høst. Jeg følger hennes blogg "Ett sötare blod"
med stort interesse. Mitt inntrykk er at det her er en dame som vet hva hun snakker om.

Du kan lese hennes debattinnlegg her. Jeg har kopiert en del av innlegget som du kan lese her:

"När en person med typ 2-diabetes går över till en lågkolhydratdiet, tappar 40 kilogram i vikt och blir symptomfri från sin diabetes handlar det inte om religion utan om en rent fysiologisk reaktion på en tidigare felbehandling. Det finns helt enkelt ett rätt och ett fel. Det handlar inte om tro, tyckande eller ens om en placeboeffekt. Sveriges över trehundratusen diabetiker har länge fått kostråd som kräver medicinering. Många dör i förtid. Diabetesvården står för runt 0,5-1 procent av Sveriges totala BNP. Det handlar om amputerade fötter och ben, skadade njurar och ögon, behov av dialys och blindkäpp. Men journalister förminskar problemet och behandlar det som om det enbart var en fråga om hur de själva ska äta. Det råder stor förvirring och förmågan att navigera i sak är närmast obefintlig.
I Expressen börjar en ledare: ”Hur ska man äta för att bäst främja hälsan? Bör man skippa potatisen? Sockret? Saltet? Smöret? Allt bröd, eller bara det vita? Allt kött, eller bara det röda? Det tycks finnas hur många teorier som helst.” Med bra medicinjournalistik hade vi fått reda på vilka av dessa teorier som står på en stabil grund, och vilka som är just bara lösa teorier eller ren lobbying.
Vi kan ta rött kött som exempel. När det kommer en vetenskaplig studie som visar att rött kött är farligt för hälsan, slår larmet igenom. SVT skriver till exempel den 12 mars 2012 om en amerikansk studie: ”Bara en portion obearbetat rött kött om dagen ledde till 13 procents ökad risk att dö i cancer och hjärt-kärlsjukdomar.”
Ingenstans står att typ 2-diabetes ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar med 200-300 procent. Sju av tio personer som drabbas av hjärtinfarkt har typ 2-diabetes eller prediabetes. Det är utan konkurrens den största riskfaktorn för hjärtsjukdom. Olika larm sätts sällan i sitt sammanhang och de saknar ofta proportioner.
Dessutom saknas kritik av de vetenskapliga studierna. Till exempel visar studier av rött kött i Kina att mycket kött i kosten skyddar mot hjärtinfarkt (något svenska medier aldrig har rapporterat om) medan studier av rött kött i USA visar en ökning av antalet hjärtinfarkter.
Den enkla förklaringen kan vara att i Kina äter man rött kött med grönsaker, medan en stor del av konsumtionen i USA sker på hamburgerrestauranger där köttet serveras med läsk och pommes frites.
Det finns starka intressen i den medicinjournalistik som bedrivs. Det handlar om läkemedelsföretag, livsmedelsindustrin och forskare som behöver finansiering till sin forskning. Alla vill sätta agendan. Att flera av Sveriges största nyhetsredaktioner sätter rookies på att bevaka detta snåriga område är därför allvarligt."

Når jeg kuttet ut sukker og hvitt mel fra maten, fikk jeg en stor aha-opplevelse når jeg fikk tydelige symptomlindringer.
Jeg ser med stor forundring når dietter stilles imot hverandre som om det er en ideologisk kamp, når jeg samtidig leser om folk med diabetes og hjertekarsykdommer som kunne slutte med medisiner ved en kostomlegging. Her kan diabetikere minske ned på medisiner og kanskje til og med kutte ut sine diabetesmedisiner, og det er revolusjonerende med tanke på hvor alvorlige helseproblemer som følger i sporene av tidligere kostråd fra myndighetene. Selv på Twitter ser jeg at leger ikke riktig følger med på forskning på lchf (lavkarbo) På Facebook fikk jeg en kommentar om at det var antivitenskapligt å anbefale folk å spise lchf. Det forbauset meg først, men når jeg fikk tenkt meg om ser jeg at det trengs informasjon. Lchf/lavkarbo betyr ikke null karbo, og det innebærer heller ikke å spise mengder av fett.  Det finns mye bøker om lchf/lavkarbo i dag, og jeg tenker det er viktig å sette seg inn i hva det innebærer. Ann Fernholm skriver også i sin blogg at hver og en må prøve seg frem til hva som er riktig mat for den enkelte. Noen må være mer forsiktig med karbohydrater enn andre. Vi må regne med at det fins individuelle forskjeller.
Sveriges største helseblogg er www.kostdoktorn.se, og det er interessant å reflektere kring hvorfor. Hva tror du?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar