Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

torsdag 15. november 2012

Man kan ha en betennelse i kroppen, selv om det ikke vises i blodprøvene.

Vi har idag mye spennende forskning på stress, stressmestring og hvordan våre tanker og følelser påvirker vårt velbefinnende og helse. Det var en tid da jeg selv tenkte at lang tids stress var grunnen til at jeg var ufør, og hvis jeg bare slappet av, mediterte, pustet riktig skulle jeg bli frisk en dag. Jeg har søkt forskjellige behandlinger som skulle hjelpe meg med å løse opp blokkeringer og muskelspenninger. Jeg ble mer avslappet av behandlingene, men samtidlig fikk jeg mere og sterkere symptomer den tid jeg gikk i behandling.
Jeg har hatt mye inspirasjon fra immunologen Sanna Ehdin og hennes bøker om holistisk helse. Jeg tørr ikke å stå opp for alle de alternative metoder som hun skriver om, men når hun skriver om hvordan man kan påvirke friskprosessene i kroppen på mange plan da er jeg med. Det finnes mange grunner til å påvirke allmenntilstandet i kroppen enten en er frisk eller syk. Den tid man er opptatt med å støtte opp friskprosessene i kropp og sjel, da avleder man oppmerksomheten og får en stunds hvile fra det å være syk og at livet begrenser en. Jeg tenker at når man har realistiske forventninger og ikke forventer "mirakler" da behøver en ikke å bli skuffet når man ikke blir frisk.
Man kan være både realist og å arbeide mot positive, og ikke minst konstruktive mål. Det her er en måte å se på sin helse som godt kan kombineres med vårt helsevesen. Jeg har stor tro på at vi kan ha mye å tjene på at leger får mere utdannelse på kost og næring, og hvordan kjemiske stoffer påvirker vår helse.

Jeg har prøvd mye på stressmestring, pusteteknikker, mindfullness og meditasjoner, og når det som best har hjulpet meg til en bedre livskvalitet, har jeg begynt å fokusere på fysisk helse. De seneste året har jeg slitt ekstra mye med allmenntilstandet. Det har sett ut til at immunforsvaret har vært svekket. Jeg fikk for eksempel helvetesild i april, og i sommer har jeg hatt mye smerter i hode, nakke og rygg, og vært følsom for lys. I sluttet av august knakk jeg en jeksel ned til pulpa. Prognosen for den jekselen var dårlig og det viste seg at det ikke gikk å redde den. Men før den diagnosen måtte tanne renses og få en provisorisk fyllning. To dager etter det første tannlegebesøket fikk jeg smerter fra helvete og det var en betennelse som fikk behandles med antibiotika.

Den uken jeg tok på antibiotika ble på en måte en vendpunkt. Jeg fikk litt mere energi, og hode, nakke og ryggsmertene forsvant! I over en måned var det rolig på den fronten, selv om jeg hadde dager når jeg måtte hvile mye for å lade batteriene. Når smertene kom tilbaks etter 5-6 uker, da var jeg sikker på at jeg har en infeksjon i kroppen. Det var bare noen dager til vi skulle reise til Tyrkia, min fastlege hadde høstferie, men på VOLVAT hadde de en time på kort varsel. Det ble en helsekontroll, med blodprøver, ekg, puls, blodtrykk og annet. Det var inga markører som viste på infeksjon. Nå kan man ha en infeksjon som ikke viser seg på de vanlige prøvene. Det fikk meg å undres. Kanskje jeg også skulle ta en borreliatest, som sendes til Tyskland?

Jeg ser det som min livsglede og livskraft at jeg søker meg svar på mange plasser, for å bli frisk. Jeg skjønner godt alle de som protesterer mot helsevesenet og vander seg mot andre kreative "løsninger". Det å være syk er et frihetsberøvende! Det er også en fattigdomsspiral, selv om vi lever i et fantastiskt flott land. Er det noen som tror at det lønner seg å være syk og uføretrygdet, burde gå noen runder med seg selv. Hvis du er frisk og arbeider, vet du hva som kan skje deg økonomiskt hvis du blir ufør? Alle kan vi bli syke og da er det ikke nok med en sterk vilje! Tro meg, jeg vet! Men det er et annet innlegg.
Igår kveld var jeg hos en tannlege som skal hjelpe meg med en ny tann. Han tok en røntgenbilde og og sa at jeg hadde en kronisk betennelse under jekselen og det har jeg gått med lenge! Det hadde begynt å bli en cyste der betennelsen var, den nedbrytende prosessen hadde gått så langt at jekselen hadde blitt sprø, og derfror knakk den.
Det er ikke rart jeg har hatt et dårlig allmenntilstand i kroppen! Det er mye blodkar i det området og når bakteriene kommer i blodbanen kan mye skje. Det her er ikke noe å leke med, og det gjør det ikke lettere når inga markører avslører at her er en betennelse!!!
Jeg har god kontakt med kroppen og har mye hjelp av min intuisjon. Det er en meget viktig funksjon som vegleder hvordan man skal ta vare på seg når en ikke er frisk. Jeg har følt at kroppen har slitt veldig når jeg har hatt de dårlige dagene.
Nå tenker jeg ikke at det her er hele grunnen til at jeg er ufør, men det er en viktig nøkkel for å få et bedre allmenntilstand. Det er viktig for å gi kroppen god nok miljø for å stimulere selvhelbredelse.

Det bekymrer meg veldig når jeg tenker at man har gjort en sekkediagnose av symptomet utmattelse, og at cbt/get "i følge forskning" er behandlingen, og at man ikke skal legge så mye oppmerksomhet på hvorfor man er syk. Huff! Grusom å tenke på hvordan det kan gå med folk som ikke ska trenes opp, men som må energiøkonomisere for å ta vare på seg. Det er så viktig å ta seg tid til å lytte på pasientene, og å se hvem man har fremfor seg.

Jeg håper nå få litt mere energi, mindre symptomer i vinter med hjelp av at betennelsen forsvinner fra der jekselen satt, og den gode dosen med D vitaminer som jeg har tatt det seneste året. Hver eneste skritt fremover føles som mirakel!

7 kommentarer:

  1. Jeg tror det har veldig mye for seg å lete på ulike fronter etter måter å bygge seg selv opp på når (p)sykdom rammer. Det du beskriver er et eksempel på den tilnærmingen jeg forsøker å formidle gjennom min siste blogg: Hva har fruktdyrking til felles med psykisk helsevern http://dinpsykologonline.wordpress.com/2012/11/01/hva-har-fruktdyrking-til-felles-med-psykisk-helsevern/

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig logisk, hvis man tenker seg om. Psyke og soma hører sammen, og hvis man ønsker seg en bedre helse må man styrke allmenntilstanden på flere nivåer eller områder.

      Slett
  2. Huff, så mye vondt og styr du har hatt med de betennelsene!

    Jeg har faktisk opplevd det samme som deg en gang, at det satt seg en betennelse _under_ en tann, helt i spissen av rota, som ga fryktelige smerter. Tannen ble helt LØS, fordi den cysten presset på. Den presset også på nerver som gav smerter i bihuler og kjeve. Jeg vet ikke hvor mange legebesøk jeg hadde hvor de sa at ingenting var i veien jeg, før jeg oppsøkte en tannlege og tvang dem til å trekke tannen. Det var en overrasket tannlege!!

    Det kan nok være mange som går med ulike infeksjoner i kroppen som ikke blir oppdaget, og det er i alle fall ikke noe godt for immunforsvaret. Om man fjerner årsaken til sykdom ved å fjerne immunforsvaret vet jeg ikke. Kanskje i noen tilfeller?

    Men at det ikke er alt som slår ut på de standardprøvene som tas på legekontoret, DET er i alle fall sikkert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har svekket immunforsvaret, ikke noen tvil om det. Hadde helvetesild i april, mai. Har tidligere prøvd osteopati og manuell terapibehandling. Så et mønster i at jeg ble avslappet av behandlingene, men ble samtidlig sykere. Det har vært flere slike tilfeller som har gjort at jeg har tenkt over om jeg hadde en infeksjon i kroppen.
      Undersøkelser har ikke vist noe som helst. Blir på en måte blir det da meningsløst å søke lege, samtidlig må symptomene inn i journalen. En dag kan det hele bli logiskt når man vet mere.
      Når man er syk og det ikke viser seg i prøvene, får man klare seg selv best man kan.
      Takk og pris, jeg er laid back, og aksepterer ting slik de er, tar forbehold deretter.
      Er heller ikke fyllt av angst.
      Jeg vet at hvis man har nevropatiske smerter, migrene, helvetesild etc etc, da er det bare å akseptere og følge med i livsflødet. Jeg tenker også at en dag får jeg svar.
      Dårlige dager kommer og går, og det er en del av livet.

      Slett
  3. Det er bra med alt man finner ut av og som man kan gjøre noe med. Håper virkelig dette kan hjelpe deg. <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå må jeg forvalte det bedre allmenntilstandet på en god måte, slik at jeg ikke blir innbilningsfrisk og blir altfor aktiv. Det går å prøve å aktivere seg mer med å prøve å gjøre mere og se de neste dagene hvordan det går.

      Jeg tenker på alle de syke som har hva legene sier er diffuse symptomer, men der man ikke finner svaret. Tenk at så mange er så sikre på at kognitiv atferdsterapi og gradert trening er den rette behandlingen. Det gjør meg meget bekymret.
      Bak mine "diffuse" symptomer har det hitinntil vist kronisk peridonditt, sterkt kompresjon mellom de overste nakkeknoklene. og stor d-vitaminmangel.

      Slett
  4. Hei

    Ser denne er gammel, men hvordan går det med deg? Er du kvitt den kroniske betennelsen?
    Holder selv på å bli behandlet for abcess, kronisk bet i underkjeven. (Har ME diagnose, men håper virkelig helsen blir bedre dersom jeg får bukt med betennelsen?)

    SvarSlett