Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

fredag 29. juli 2011

Det er tid for å gå langsomt, være der vi er og å tenke nøye!

Hele Norge er i sorg, også Hamar!
Det har vært en tung uke, og mange smertefylte bilder og fortellinger. Hele landet har vært i sjokk og sorg. Det har også påvirket meg, og jeg har vært sliten av alle opplevelser. For å få mere energi hat jeg valgt å se filmer og å lest bøker som har handlet om kjærlighet. Det har hjulpet meg å slappe av og å få mere energi til å følge med på nyhetene. Hele verden følger med på hva som skjer i Norge. Våre tyrkiske venner har kontaktet oss og vist at de bryr seg. Ingen kan begripe hvordan noen kan planere og henrette barn på et barneleir. Jeg snakket med en indian idag som ikke heller kan forstå hvordan man kan fullføre noe slikt. Murderen kan ikke ha noe hjerte!


Det er ikke den første gang som jeg har møtt ondskapen. Hva er det som gjør at en person velger å gå over grensen? Det pleier å være traumer og alvorlige forsømmelser i bakgrunnen, men det er ikke hele forklaringen. Det er mange som har vært gjennom traumer, men som velger kjærlighetens veg. Noen velger ondskapens veg og velger å tråkke over en grense. De går over den grensen som handler om å drepe. Det er ikke lett å forstå meningen med en slik handling, ettersom vi ikke deler den meningen.Når vi ikke deler den meningen, da  blir den meningsløs for oss. Ikke desto mindre må vi lære av det her for fremtiden.
Det er mange som har reagert med sinne og hat. Jeg kan skjønne det, fordi jeg har også vært der. For flere år siden ble en 10-årig jente i Sverige, Helen, kidnappet, grovt mishandlet voldtatt og murdet. Hun levde i flere dager, men fikk ikke mat og drikke. Det traumatiserte et helt samfunn, ja hele Sverige ble rystet. Jeg var så forbannet når jeg tenkte på hva den her onde mannen hadde gjort med Helen. Jeg fantaserte om at han fikk smake på en liknende behandling selv. Samtidlig var jeg meget redd. Han var ute noen sted og vi visste ikke hvor.
Når vi er med om forderdelige ting, så får vi veldig sterke sterke reaksjoner selv. Jo mer hat og raseri, som voldsmannen har vist mot sitt offer, desto sterkere reaksjoner blir det hos den som betrakter. Kanskje er det våre speilneuroner som er med her. Det er dem som hjelper oss med empati og sosiale kompetanse. Man kan også snakke om en projektiv interaksjon, det vill si en interaktivt tvingende reaksjon.
Det påvirker oss når andre lider. Det berører oss! Vi lever ikke i et vakum.
Det har vi tydelig vært vitne til den seneste uken. På mandagen var det fantastiske rosentog i hele Norge. Jeg såg på tv og såg et Oslo som jeg ikke tidligere sett. Det var roser, varme og kjærlighet og så fine taler. Folkesjelen har fått et styggt sår, og den trenger mye kjærlighet. Den her kjærligheten produseres i våre egne hjerter! Når så mange hjerter samles, bilder vi et stort kraftsenter! Kjærligheten er det store kraftsenteret som starter helbredelse i våre hjerter. Det er det her som healing egentlig handler om!
Vi er heldige som akkurat nå har Jens Stoltenberg som statsminister. Han har vært en god samlende kraft, som har hjulpet oss å sette et konstruktivt mål og satt ord på hvordan vi skal begynne helbredelsesprosessen. Det at han har satt ord på ting er veldig viktig, for å løse opp sjokken og å være i sorgen. Det at han har oppmuntret til fysisk kontakt er også veldig viktig. Det hjelper oss til trøst på ikke verbale nivåer. Fysisk kontakt frisetter velvære hormoner som hjelper oss til å slappe av og å være i oss selv. All den fine musikken når oss på både verbal og ikke verbal nivå. Vi har en statsminister som har kontakt med både hjerne, hjerte og mage.
Norge har også en klok konge og en klok kronprins. Deres taler har også vært veldig viktige, og trøstende. Det må ha vært veldigt vondt for Mette Marit med tanke på at hennes stebror er drept, og hennes stenevø har opplevd helvetet på Utøya. Samtidlig har hun hatt offentlige oppdrag mitt i alt.
Det gjør vondt å tenke på hvordan de hadde det på Utøya. Det er rett og slett hjerteskjærende!

For noen år siden traff jeg en dame som hadde overlevd Auschwitz. Hun sa at det er kjærligheten som overvinner ondskapen! Norge har begynnt veldig bra, og det skal vi fortsette med. Vi fortsetter å følge kjærlighetens prinsipp, ikke bare for å motvirke ondskapen, men fordi vi ærer livet. Barnen er fremtiden!
For deres skyld ærer vi livet og kjærligheten! Vi skal tenke nøye gjennom hva vi ønsker at de skal tenke om våre valg idag. Hva ønsker vi at de skal tenke på oss i fremtiden, og det arv vi gir dem?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar