Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

torsdag 2. juni 2011

Friske vinder i LP debatten.

Jeg har engasjert meg mye i andres blogger de seneste dagene, noe som har gjort at jeg ikke har hatt så mye energi for min egen blogg. Vet ikke om det her engasjemanget gjorde at jeg har hatt veldig vondt i hodet idag, migrene. Det begynte med at SerendipityCat linket inn et blogginnlegg fra Aftenposten til facebook.
Linken handlet om Lightning Process og Live Landmark. http://blogg.aftenposten.no/marthinsen/2011/05/30/a-finne-balansen-om-me-live-landmark-og-helsevesen/

Live Landmark og LP
Skribenten Svein Thore Martinsen skriver blant annet: "- Er du interessert i helsepolitikk, spurte ei dame meg nylig om på Twitter.


- Jeg er generelt interessert i all politikk, repliserte jeg. Også helsepolitikk.

(Jeg kom med en sannhet med noen modifikasjoner. Det med generell politisk interesse er svært sant. Men akkurat helsepolitikk har i grunn aldri interessert meg noe særlig).

- Fint, sa hun og så sendte hun meg en link til en kronikk hun nylig hadde skrevet. En kronikk hvor hun peker på en konflikt mellom helsevesenet og ME-foreningen. ”Hvor mange barn og voksne holdes utenfor livet på grunn av denne konflikten?”, spør hun og etterlyser samarbeid og bro mellom de to."

Han skriver også at han nå har lest Live Landmark sin bok: "Vekk meg når det er over" . Den boken hadde hun sendt ham. Det er en gripende fortelling om hennes tid med alvorlig utmattelse og ME. Det er også en gledende fortelling om hvordan hun ble frisk etter en 3 dagers Lightning Process kurs i England. Det er lett å la seg gripes av en slik historie og å ønske at flere får en mulighet til en slik tilfriskning.
Svein Thore har mange gode refleksjoner, og helsepolitikk er nytt for ham. ME så vidt jeg kan forstå er også et nytt område for ham. Han ønsker å vite mere, og det får han i lang rekke med kommentarer.
Det er mange med dårlige erfaringer fra LP sin reklameføring, metodikk, og møten med LP coacher. Fortellingene er mange og ikke alle er gode. Det kommer frem klart og tydelig når man leser blogginnlegget.

Marias sterke fortelling
I kommentarrekken informerer Marias Metode at hun har skrevet en egen bloggpost om sine egne erfaringer av Lightning Process. http://mariasmetode.wordpress.com/2011/05/31/marias-manual/
Hun skriver blant annet slik: “Om jeg skulle skrevet bok om min syke- og friskehistorie er jeg ganske sikker på hva jeg skulle skrevet om.


Jeg skulle skrevet om hvordan jeg gikk fra min legejobb til sengeliggende tre uker etter deltagelse ved Lightning Process-kurs hos Norges mest erfarne coach, etter å ha betalt 15 000 kroner for 12 timers kurs i gruppe med 6-7 andre. Jeg ville skrevet lite om min «lidelses- og hvordan jeg frisknet til mot alle odds»-historie. Om jeg da ikke hadde tenkt til å tjene penger på den i etterkant, selvsagt. Jeg kunne jo holde kurs eller foredrag. Heltehistorier selger, folk tror på dem, og historiene gir andre håp. Dessverre er det få helter. Heltehistoriene unnlater ofte å fortelle hele sannheten. Jeg er for sannheter.”

Når går inn i hennes blogg er det også en sterk fortelling, og hennes fortelling er langt fra unikk. I kommentar feltet kan man lese en lang serie med liknende fortellinger. Det er mange som har vonde sår i forbindelse med Lightning Process. Deres fortellinger har livets rett. Det her handler ikke om hvem som har rett eller feil. Det handler om at fakta burde komme frem. Hvordan er det egentlig med fremgangsstatistikken?
De som opplever å ha fått hjelp av LP er bare å gratulere. Det alvorlige er alle de som har traumatiserts i sammenheng med Lightning Process og hvordan Aktiv Process har håndtert det. Det er alvorlige ting som kommer frem i kommentar rekken.

Hasla gir de yngre en stemme
Jeg ønsker også å fortelle om Haslas blogginnlegg:
http://hasla.wordpress.com/2011/06/01/har-man-sett-vekkelsem%c3%b8ter-pa-tv-sa-har-man-sett-et-lightning-process-kurs/
Hun forteller om at hun tidligere hatt en blogg der hun var kritisk til Lightning Process. Hun fikk høre flere vonde fortellinger, og gir noen eksempler. "Og jeg syntes det var viktig å få frem at mange av disse, særlig de yngre har pådratt seg skyldfølelse,

det har gitt dem en følelse av å ikke mestre,
mange av dem prøvde i lang tid å skjule for omgivelsene at kurset faktisk ikke virket på dem.
De var redd for å få stempelet
at de var late,
at de misforstå kurset
at de ikke trente nok,
at de ikke hadde tro nok,
at de ikke hadde selvdisiplin nok.
De sleit med en slags selvbebreidelse. Det er jo så forferdelig synd fordi ME pasienter bør jo få fred fra krav og prestasjonsjag."
Selv om avsikten har vært så blir det for den unge en situasjon med psykisk mishandel. Det kan ikke være så enkelt for de unge og deres foreldrer i en slik fortvilt situasjon. De ønsker nok at de tidligere hadde hatt kunnskap om at Lightning Process også kunne ha sine risker. Når vi tar en medisin som legen har skrevet ut da vet vi at den har bivirkninger. Vi blir informert om det og vi kan søke informasjon på internet. Når det handler om LP har man fått se glansbildene, men ikke hele sannheten.
Halsa forteller også at hun måtte stenge sin blogg etter å ha blitt trakassert ikke bare på bloggen men også privat! Hun har idag en fin ME blogg som jeg kan anbefale.

Det er høy tid for å la sannheten komme frem.
Jeg ønsker alle de som har blitt friske fra ME all lykke. Jeg velger å konsentrere meg på de som ligger og som har de dårlige erfaringene av LP. Jeg mener at reklameføringen av LP har vært minst sagt uetisk. Derfor har jeg valgt å debattere på Svein Thore Martinsen sin blogg i mitt hele namn. Jeg liker næmlig også sannheten. Jeg ønsker også å bidra til kvalitetssikringsdebatten og ikke minst til en bedre pasientsikkerhet. Hvis vi tier stille får Live Landmark fortsette sin reklame uimotsagt, og det finns flere sannheter enn hennes.
Jeg ønsker derfor med varm hånd anbefale de blogger som jeg har linket inn her. La snøballene rulle videre...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar