Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

lørdag 16. april 2011

Hvordan ønsker du å gjøre dagen din?

For et par år siden hadde jeg en innsender i lokalavisa HA.
Jeg synes at det som jeg skrev da er like aktuelt nå.

"Det kan føles overveldende med alle negative nyheter om miljøkrise, økonomikrise og krigen mellom Israel og Gaza. Det skjer så mye og så fort, så det blir vanskelig for mange å fordøye hva som skjer. Det skaper indre stress og jeg har hørt de som har sagt at det fremkaller hjelpeløshet. Hjernen kan heller ikke skille mellom indre og ytre trussel, noe som medfører at alle disse oppstressende og forferdelige nyheter påvirker oss rent fysisk.

Derfor innebærer det at vi trenger å gjøre egne valg om hvordan vi skal ta styring over den situasjonen som vi lever i i dag. De valg vi tar må være en konsekvens av hvordan vi har det med oss selv. Noen trenger kanskje å begrense hvor mye de følger med på nyhetene. Det er også viktig for helsen å ta vare på det som er godt i livet. Vi velger selv hva vi skal fylle våre hjerter med.

Det kan også være godt å forenkle våre liv. Før kunne folk spontant besøke hverandre uten at det var planlagt på forhånd. Hvor ofte skjer det i dag? Da fikk verten by på det som fantes hjemme. Man tok det mer som det kom. I dag planlegges det mer for å by hjem hverandre, og det krever mer energi.

Det har blitt billigere og handle ting til seg selv og hjemmet de siste årene. Samtidig har arbeidstakten blitt kjappere og stressfaktoren på arbeidsplassen høyere. Nå rekker det ikke lengre med at en bedrift går med overskudd, men det skal dessuten være beregnet overskudd om et foretak skal sies å være lønnsomt. Når man ikke opp til sine ønskelisters nivå, settes det inn sparetiltak i bedriften og hvem får betale for det?

Vi må stanse opp og se sammenhengen, med hvordan vi lever og den pris vi betaler og de investeringer vi gjør i våre liv. Det er ikke alltid så lett, men for hvert steg vi tar i konstruktiv retning får vi det bedre med oss selv.

Det du selv gjør ut er hva du får tilbake allerede når du gir. Når du selv gir noen en gave gir du deg selv et håp om et bedre liv. Når du dessuten får et varmt smil av noen annen av glede over å bety noe, så er dagen din god.

Når vi stresser med våre liv blir vi kaldere, og det er den stemning vi sprer omkring oss. For å spre varme trenger vi å ta livet litt mer med ro. I juni i forrige år var jeg en dag i Oslo. Det sitter flere rusmisbruker langs Oslos gater. Jeg valgte å gi en av misbrukerne en liten penge. Jeg satte meg på huk, og sa «ha en god dag», mens jeg la en 50-lapp i hans papirkrus. Fra å ha sett ned i asfalten, så han opp og sa «Tusen takk» flere ganger. Da fikk jeg øyekontakt! Oslo ble litt varmere da. Gjennom vårt eget skapende av vår dag, fargesetter vi hvordan vårt liv ser ut. Vi får selv en fysisk reaksjon gjennom å fremkalle glede i noen annen. Prøv selv så får du se!

Anna-Lena Grønland

(28.01.2009 kl. 05:16)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar