Velkommen til min blogg!

Søken til fred og ro gir kraft og livskvalitet!

onsdag 15. september 2010

Tanker styrer kroppen.

"Tankene påvirker kroppen og noen av sansene i kroppen. La oss for eksempel si at du blir sulten, lager et smørbrød og tar det med ut slik at du kan nyte solen på en blåsende dag. Du glemmer å ta med noe å drikke, så du lar smørbrødet ligge igjen på stolen og løper tilbake, henter noe å drikke og skynder deg ut igjen. Du er så sulten at mens du setter deg, tar du en bit av smørbrødet og begynner å tygge. Mens du var borte, blåste det sand på smørbrødet, og der sitter du plutselig og knaser sand mellom tennene. Skjønner du? Du grøsser ved bare tanken. Tenkning påvirker kroppen, så det er viktig hvordan du tenker og hva du tenker på." (Bear Hearts livsvisdom)


Bear Heart er en klok gammel indiansk sjaman som også har eksamen i psykologi. Han skrev 1999 boken Vinden er min mor. Jeg leste den da og kunne ikke slutte før boken var slutt. Jeg husker at han hadde et tragi-komiskt ord for arbeidslunsj, nemlig magsårs-ravinen. Det er et pris man kan få betale for å sitte å arbeide samtidlig som man spiser. Kroppen trenger ro når den skal ta vare på maten og å ta opp næring.

Jeg tenker på de bøker og de filmer vi velger å ha omgang med. Velger vi bøker og filmer som gir oss sinns-ro eller mere stress. Hva er det for ting som kroppen ska prossesse på natten når vi sover? Siden jeg begynte å lure på det her, har jeg blitt mer forsiktig med krim og thrillers. Velger oftere morsomme filmer eller som i ikke er så voldelige.

Tar vi inn søppel blir det søppel ut, enten det gjelder mat, kjemiske stoffer, eller andre impulser. Kroppen skal fordøye det uansett…

Vær snill mot deg selv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar